HTMCC

HULU TERENGGANU MOTORCROSCUBCROSS CLUB (HTMCC) was established officially on April 7, by, Malaysian Sports Commissioner with registration no: 4...443/2011. The objective of establishing this club is to produce positive characteristics of human capital in terms of mental, psychologically resilient and disciplined. In addition, it also aims to address and reduce social problems among local youth.

Saturday 28 March 2015

htmcc/litar gong badak

Pada 20-3-2015 yang baru lalu litar gong badak telah mengadakan event bulanan nya seperti dimasa2 yang lalu.event ini termasuk dalam program city night game.Pada acara yang kali ini hanya seorang rider sahaja yang mengambil bahagian iaitu Kamarul Munir kerana rider2 nya lain telah menyertai ekpedisi ke Chengal besar dungun pada tarikh yang sama.Pada event kali ini Admin dan ramai lagi kalangan htmcc tak hadir dalam acara yang diadakan kerana mempunyai komitmen masing2.

Dalam acara cubcross yang disertai oleh rider htmcc telah mendapat tempat pertama dengan mengalahkan 6 peserta yang lain..

GAMBAR PUN TAK DOK,huhuhu...blog paling pendek dan tiada perceritaan...

htmcc/litar binjai rendah

Binjai rendah terletak didaerah Marang Terengganu,Binjai rendah tersepit dicelah2 hulu terengganu dan daerah kuala terengganu dan mungkin sesetengah penduduk nya tak perasan akan kedudukan nya didalam daerah,..Mempunyai jalan yang baik dengan daerah2 yang lain.

Binjai rendah telah mendapat nama sejak zaman dahulu kala,sama zaman dengan zaman si tenggang.Diceritakan dimasa itu mempunyai seorang yang sangat sakti telah diturunkan dari kayangan dan mendiami dikawasan tersebut,Pendeta sakti ini mempunyai beberapa orang anak yang sangat kacak dan cun,Anak perempuannya lebih cun dari salena gomez,kalau setakat artis2 dimalaysia memang dia boleh makan,Emma maembong tu memang tak cun kalau dibandingkan dengan anak pendeta tersebut,Yang lelaki plk lebih hensen dari fizo omar atau pun zul aripin.




Nak dijadikan cerita,semua anak2 pendeta tersebut sangat suka makan buah binjai,mungkin dikayangan buah binjai tak ada atau buah binjai menjadi buah yang terlalu exclusive jadi bila dibumi buah ni telah menjadi kegemaran kapada anak2 pendeta sakti ini,Nak dijadikan cerita pada suatu hari anak lelaki kapada pendeta telah memanjat pokok binjai kerana anak perempuan pendeta ingin memakan buah binjai muda,mungkin dah puas makan binjai masak jadi mereka ingin menukar selera,jadi panjat lah sianak lelaki kerana ingin memenuhi keinginan adik nya,Nak dijadikan cerita,telah jatuh sianak lelaki dari pokok binjai yang tinggi itu kerana salah langkah,maka mati lah dia dengan diratapi oleh pendeta dan ahli keluarganya,dengan kesaktian yang ada, pendeta tersebut telah sumpah pokok binjai yang dipanjat oleh anak lelaki nya menjadi rendah,sejak hari itu tak menjadi kesusahan kapada anak2 pendeta untuk memetik binjai muda.Dari hari itu tempat yang didiami oleh pendeta dan keluarganya menamakan tempat tersebut sebagai kampung binjai rendah.Pokok binjai yang telah rendah kerana disumpah oleh pendeta sakti ini telah mati kerana perubahan peradaban dan tinggal lah nama binjai rendah sebagai nama sahaja.(PENDETA PUN DOK ROK CETONG JGK,SEBAB PE DIA DOK SUMPOH ANAK NYA HIDUP PLK.SUDOH KATA SAKTI SANGAT...HERAN KAN..)
Kampung binjai rendah inilah telah mengadakan satu race motor pada 28-3-2015 yang baru lalu setelah peristiwa pendeta dari kayangan kematian anaknya nya kerana memanjat pokok binjai yang tinggi.Walau macam mana pun cerita yang diceritakan diatas tak ada seorang pun yang tau termasuk dengan ketua JKKK kampung binjai rendah yang ada sekarang,huhuhu,Orang lain lagi lah tak tau...
Pada event yang julung2 kali diadakan ini seramai 138 rider telah menyertai nya termasuk dari rider dari club HTMCC,Lima acara telah dipertandingkan.

1)Motocross Open.
2)Veteren Open.
3)Junior.
4) Endurance Open
5) CubCross Open.
Rider2 Htmcc yang mengambil bahagian:
1) Kamarul Munir
2) Kamarul Harith..

Hanya acara Cubcross sahaja yang disertai oleh rider2 Htmcc
Pemenang rider2 Htmcc dalam acara yang disertainya ialah:
1) Kamarul Munir >>>>>>>>>>>>>> tempat pertama.
2) Kamarul Harith >>>>>>>>>>>>>> tempat ke-2

Macam bagus jgk lah event yang diadakan dilitar binjai rendah kerana semua perjalanan acara tersusun baik,Event ini telah di handle oleh En Najmi dan Puan Mariah serta beberapa individu2 dikalangan nya.Pengadilan mengunakan sistem komputer yang kesilapan memang payah terjadi.Sepatutnya semua event yang dilangsungkan mesti mengunakan sistem yang macam ini supaya kesilapan permarkahan tak terjadi,Sekian...






Sunday 22 March 2015

htmcc/chengal besar




Chengal besar menjadi idaman kapada angota team Htmcc yang belum lagi sampai kepokok chengal yang dikatakan yang terbesar didunia,Telah ramai ahli group htmcc yang telah mengapai kekawasan ini dan Chengal besar bukan lah asing kapada ahli group Htmcc  baca disini .http://alamiindah.blogspot.com/2011/06/cengal-besar.html.Chengal besar juga menjadi idaman kapada pecinta sukan lasak sama ada kapada kederaan 4x4 atau pun yang bermotor.Laluan ke-Chengal besar sangat sesuai untuk sukan yang macam ini.

Pada 20hb.mac 2015 dan 21hb.mac 2015 sekali lagi htmcc telah mengatur satu ekpedisi yang digerakan oleh orang kuat AJK Htmcc iaitu saudara afnizam nizam (nama facebook).Pada ekpedisi kali ini telah disertai oleh 16 orang ahli clubnya.Pada ekpedisi yang lalu (baca disini)http://htmcc-motocross-cubcross.blogspot.com/2013/12/htmcccengal-besar.html htmcc telah gagal untuk mengcapai Chengal besar kerana kesuntukan masa dan Cuma telah sampai dihentian terakhir iaitu hentian sungai loh,dari hentian ini masa telah suntuk dan ekpedisi telah berpatah balik.Pada kali ini htmcc telah mengatur satu masa yang baik iaitu selama dua hari dan ekpedisi pada kali ini telah mencapai matlamatnya.






Untuk ke Chengal besar dengan mengambil laluan dari Felda Mengkawang boleh dikatakan mempunyai 4 bahagian,iaitu;
1)Felda Mengkawang ke-sungai Kelemin.>>>>> 10 km
2)Sungai Kelemin ke Jambatan Besi Sungai Loh.>>> 8km
3)Jambatan Besi Sungai Loh ke-boundary Chengal Besar. >>> 4km
4)Dari boundary Chengal besar ke Pokok Chengal besar>>> 15km
Catitan: jarak jauh yg ditunjukan berdasarkan agak2 admin sahaja>>(dok boleh buat kira cara)



1) Hari Pertama:
Bertolak tepat pada pukul 4 petang 20hb.mac difelda Mengkawang iaitu salah satu pintu masuk untuk ke-Chengal besar.Dari Felda Mengkawang mengambil masa lebih kurang satu jam untuk sampai ke sungai kelemin iaitu salah satu sungai yang agak besar,Dilaluan ini tak banyak masalah yang dihadapi Cuma sebuah motor telah meragam.Motor ditinggalkan.Kelewatan perjalanan disebabkan oleh masalah yang seperti ini.Laluan jalan ke sungai kelemin sangat baik  dan tak perlu memerah tenaga yang banyak.



Tiba dan menyemberang sungai kelemin pada pukul 5 petang dan sampai ke jambatan besi sungai Loh pada pukul 5.40 petang dengan sedikit pun tak mengalami masalah Cuma laluannya yang penuh dengan debu kerana laluan ini merupakan jalan balak baru dan masih beroperasi.Laluan ini sangat mendamaikan kalau tak disebabkan dengan debu laluan balak,Sungai Loh yang merentangi laluan ini sangat menghiburkan dengan pemandangan nya yang indah dan mengembalikan ingatan kecantikan seperti yang digambarkan didalam buku2 cerita.Sungai loh yang sangat menghiburkan dengan air jernih mengalir laju dijeram2nya hingga kesungai Dungun.



Berhenti sebentar untuk solat asar dan meneruskan perjalanan untuk bahagian yang ke-3 iaitu untuk ke boundary Chengal besar,Dari sini tak menjadi masalah langsung kerana sebahagian besarnya merupakan jalan yang berturap tar,Cuma laluan ini hanya 4-5 km sahaja.Biasanya pengunjung keChengal besar akan berhenti dipapan kenyataan yang menunjukan kita berada dikawasan Chengal besar,Disini para peserta akan bergambar untuk membuktikan mereka mengunjungi tempat ini dan tak kecuali ahli2 group htmcc.



Step yang keempat ini  merupakan cabaran nya yang sebenar untuk ke-pokok Chengal besar yang sejauh 15 km.Dari boundary sejauh beberapa kilometer menyaksikan laluan yang baik.Tak mempunyai masalah langsung tetapi setelah hampir separuh perjalanan laluan dah semakin meninggi dan beberapa jentera telah mengalami kerosakan,mungkin kerana perahan tenaga yang teruk atau pun disebabkan ramai dari peserta rombongan telah jatuh semasa menunggang.Kegetiran menunggang dikawasan yang laluan berlurah serta sempit menyebabkan perjalanan semakin lambat ditambah dengan hari yang semakin gelap disebabkan malam telah pun tiba.Sebuah jentera telah ditinggalkan kerana mengalami kerosakan yang teruk dan tak dapat dibaiki didalam malam yang gelap,Kegetiran menunggang berakhir pada pukul 8.20 malam setelah tiba dihentian terakhir ditepi sungai loh.Memasak untuk makan malam dengan cara ala kadar dan tidur untuk menunggu cabaran untuk ke pokok Chengal besar pada keesukan hari nya.



Hari ke-2..
Setelah makan pagi pada pukul 9.00 pagi peserta bergerak ke Chengal besar dengan hanya 9 orang peserta sahaja dari 16 semuanya,Kegagalan untuk menyertai kumpulan pendaki keChengal besar kerana kecederaan yang dialami semasa menunggang pada hari pertama dan tak ingin memburukan keadaan lagi untuk mengambil risiko dimasa balik.



Chengal besar sangat gah nama nya disuatu masa yang lalu kini telah tidak dikunjungi lagi berdasarkan keadaan laluan yang sangat terbiar,Laluan yang team htmcc lalui merupakan jalan yang langsung tak di diperbaharui oleh pihak berkenaan,Dengan memikul motor menyemberangi sungai Loh dan mengambil masa yang agak lama untuk menyudah kan sesi memikul pada masa pergi menyebabkan kelewatan masa diambil untuk sampai ke Chengal besar,Beberapa tempat tanah runtuh yang teruk dan menghela motor dengan cara memikul dibanyak tempat,Team sampai ke pokok Chengal besar pada pukul satu tengah hari dengan berjalan kaki selama satu jam setengah kerana untuk mengunakan motor tak mungkin sama sekali.



Setelah sesi bergambar team telah turun balik pada setengah jam kemudian nya dengan cara yang serupa dimasa mendaki iaitu memikul satu persatu motor menuruni bukit dijalan yang runtuk serta memikul motor semasa menyemberang sungai Loh untuk bergabung dengan team yang gagal mendaki.Team telah sampai ke hentian terakhir ditepi sungai Loh pada pukul 3.30 petang dengan menamatkan impian melihat pokok CHENGAL BESAR YANG TERBESAR DIDUNIA.




Bertolak balik pada pukul 4.30 petang,masa bertolak balik yang agak lewat kerana perjalanan yang diambil semasa datang ialah 4 jam setengah dan bertolak balik pada waktu ini merupakan sesuatu yang sangat menyukarkan kerana berkemungkinan besar perjalanan pada waktu malam akan terjadi,Balik pada laluan yang sama pada masa datang dan membaiki motor yang rosak menyebabkan masa yang diambil sangat lama di laluan yang sukar.Setelah bersusah payah menghela motor dengan cara menarik menaiki dan menuruni bukit team htmcc telah sampai ke jambatan besi disungai loh pada pukul 8 malam.




Oleh kerana dua buah motor dah tak boleh digunakan lagi bantuan luar dipanggil untuk mengambil motor yang rosak,(panggilan talipon dibuat mengunakan talipon pekerja balak yang kebetulan lalu,Talipon mengunakan perkhidmatan line maxis,line celcom hampeh kat sini) Team telah berkampung dijambatan besi selama 2 jam untuk menunggu bantuan luar tiba.Mengambil masa itu beberapa orang angota team telah keluar membeli makanan ringan dikampung jongok batu yang terletak 8 km dari jambatan besi sungai Loh.Kebanyak angota team memang kelaparan pada masa itu,Menunggu bantuan luar mengambil masa yang lama kerana bantuan yang akan sampai kejambatan besi sejauh lebih kurang 100km.Bantuan akan datang melalui lebuhraya pantai timur Ajil-Bukit besi dan mengambil jalan kekampung pasir raja dikampung jongok batu dan kejambatan besi sungai Loh.



Hampir 2 jam menunggu, bantuan tiba pada pukul 9.45.Setelah mengangkat motor team berbaki seramai 14 orang kerana dua orang anggota nya balik mengunakan pancuan 4 roda yang datang.Bertolak pada pukul 10.00  malam dengan laluan yang penuh debu team telah sampai agak lewat disungai kelemin kerana sebelum itu semua angota team telah tersesat jalan sehingga kekaki gunung,Satu pengalaman yang sangat mengerikan.Sesuatu yang tak patut terjadi,kerana sesat yang panjang mengakibatkan berapa perkara akan terjadi iaitu berkemungkinan minyak akan habis,sejuk yang teruk dikawasan gunung,semangat akan luntur,bahaya dari binatang buas seperti gajah dan sebagainya (memang terjumpa gajah,salah seorang angota hampir melanggar gajah yang kebetulan lalu kat kawasan itu,yang hairan gajah pun ada rombongan jugak,mungkin rombongan meminang kut kerana angota rombongan gajah memang agak ramai,kalau bukan rombongan meminang mungkin nak pergi kenduri,kikikikiki).Berpatah balik untuk mencari laluan yang sebenar dengan keributan dengan angota kumpulan pak besar,team telah sampai kesungai kelemin pada pukul 11.30,Seperti masa datang team hanya menyemberang sungai kelemin tanpa masalah kerana sungai kelemin sangat cetek air nya iaitu sedalam paras lutut sahaja,



Laluan antara sungai kelemin dan felda mengkawang tak banyak mengambil masa kerana semua angota mengunakan kelajuan agak tinggi,Cuma sedikit masa diambil kerana menarik motor yang rosak yang ditinggalkan pada hari pertama.Sampai ditepi Felda mengkawang pada hampir pukul 12.30 malam,Setelah mengangkat motor yang rosak kedalam pacuan empat roda yang sedia menunggu kerana semua  masalah telah diberitahu semasa dijambatan besi disungai Loh.



Bertolak dari Felda Mengkawang pada pukul 12.40 dengan melalui kampung belukar bukit dan ke kampung sekayu dan terus kekampung angota team yang terletak 25 km dari felda mengkawang.Sampai kedistinasi pada pukul 1.05 tengah malam dengan semua angota mengunakan kelajuan yang tinggi seperti nak masuk race motor.huhuhuhuhu..SEKIAN




Catitan: Terus terang aku cakap sebagai seorang admin bahawa team htmcc yang pergi tak mempunyai peralatan yang cukup terutamanya dari segi penyediaan jentera,kerana hingga diperjalanan balik kebanyakan jentera yang digunakan tak mempunyai brek,sama ada brek belakang dan hadapan.Bayangkan jentera yang sedang menuruni bukit yang tinggi dan alur air yang dalam melalui tempat2 tersebut,Walau macam mana pun kerosakan brek memang tak dapat dielakan kerana pengunaan brek yang maksimun dalam perjalanan..