HTMCC

HULU TERENGGANU MOTORCROSCUBCROSS CLUB (HTMCC) was established officially on April 7, by, Malaysian Sports Commissioner with registration no: 4...443/2011. The objective of establishing this club is to produce positive characteristics of human capital in terms of mental, psychologically resilient and disciplined. In addition, it also aims to address and reduce social problems among local youth.

Sunday, 7 September 2014

htmcc/bukit rimau

 bukit rimau

Bukit rimau merupakan satu kawasan pembalakan lama,Kawasan ini telah dibuka lebih dari 40 tahun yang lalu,Bukit rimau telah diberi nama oleh pembalak,Bukit rimau diberi nama hanya untuk memudahkan pembalak menanda satu2 kawasan,bagi memudahkan kerja2 pembalakan,Bukit rimau tak ada kena mengena dengan harimau.
 Gunung Kacang

Laluan ditepi tasik kenyir terpaksa diambil untuk kebukit rimau yang jauh nya lebih kurang 25km mengikut likuan jalan.Diperjalanan banyak anak2 sungai yang sangat jernih air nya,Selain itu perjalanan diberikan dengan keindahan tasik kenyir yg jauh mejunam didasar.Dari bukit rimau juga ternampak dengan jelas gunung kacang iaitu gunung yang menjadi sempadan antara kelantan dan terengganu,Pemandangan dibukit rimau sangat menakjubkan dengan suhu 19 darjah celcius
 Tasik Kenyir dipandang dari Bukit Rimau

Sejarah ringkas bukit rimau:
Diceritakan bukit rimau kawasan yang sangat keras,disini telah terjadi beberapa kemalangan maut yang melibatkan pembalak,Dikatakan telah berlaku sekurang2nya 3 kematian dan cedera parah kerana mesin yang digunakan jatuh kedalam cerun bukit yang berkecerunan sehingga 70-80 darjah dan dikatakan juga ada mayat yang tidak dijumpai sehingga sekarang,Ada yang kata kerana kawasan keras atau hutan yg sangat tebal serta cerun yang dalam menyebabkan mayat2 tak dijumpai,...

Dari penelitian penulis memang kawasan bukit rimau sangat keras dengan batu batan serta pokok2 kayu nya yang sangat keras,Kayu cengal,kayu tengkawang,kayu merbau,kayu kuin,kayu minyak beruk dan segala macam jenis kayu keras2 belaka,malah kayu kubung pun keras,mana ada kayu yang lembik macam agar2,tak ada kan, dan sememang nya kawasan bukit rimau mempunyai benda2 yang keras2,huhuhuhu.....

Bukit rimau ini lah yang menjadi target rider2 HTMCC dalam kembara bermotornya...
 
 Tasik yang dijumpai,Hitam air nya,mungkin kesan dari Ilmu hitam,huhuhu

Pada 6hb september 2014 htmcc sekali lagi memenuhi progran nya dengan kembara bermotor.Pada kali ini seramai 26 pesrta telah mengambil bahagian dengan menunggang 25 buah motor yang biasa digunakan untuk program yang semacam ni.
 Aliran ini telah dijumpai pada ketinggian 2500 kaki,Sangat jernih air nya

Bertolak pada pukul 10.00 pagi dengan 25buah motor dan 26 peserta semua nya,Program HTMCC pada kali telah dilepaskan oleh kpn,ketua pemuda negeri iaitu En Johari bin Abu Bakar setelah doa dibacakan oleh pengerusi HTMCC iaitu En Ramlee Ismail...
Ketua pemuda negeri terengganu (kpn) Johari bin Abu Bakar bersama rider2 HTMCC
Bermula dari kampung bukit gemuroh memasuki kampung kemat dan perjalanan yang sebenar nya bermula dari kem rela wilayah timur kerana dari situ lah kembara bukit rimau bermula setelah  habis jalan yang bertar..memasuki hutan yang penuh dengan kedamaian merupakan salah satu yang di impikan oleh ramai pecinta alam tapi yang paling malang rider2 htmcc tak menghirau kan itu semua,Mereka hanya giat memerah minyak masing2 ke maksimun yang mungkin dan akibat nya terjadi lah kerosakan pada motor..
Kerosakan tak dapat dielakan kerana pengunaan jentera yang ektrem

Sekurang2nya 5 buah motor telah mengalami masalah,rantai putus,body patah dan enjin tak hidup,Akibat nya tak ramai yang boleh mencapai puncak,Seluruh perjalanan telah menjadi huru hara akibat dari kerosakan yang dialami Dengan kecekalan dan kerja sama perjalanan balik dapat diteruskan untuk berehat dan makan disungai kenyir, setelah hampir 4 jam berhempas pulas.

Bersiap sedia untuk pemburuan,pemburuan mengunakan batang kail,huhuhu

Makan pukul 3.00 petang dan bertolak balik pada pukul 4.00 petang,Sampai kerumah pukul 5.00 petang Sekian...
Makan disungai kenyir yang tinggi nya 1000 kaki dari paras laut,

Sunday, 31 August 2014

htmcc/hari kebangsaan

Selamat hari kemerdekaan malaysia kali yang ke-57 diucapkan kapada semua  pembaca blog htmcc yang dihurmati dari pengerusi dan ahli jawatan kuasa hulu terengganu motocross & cubcross club (HTMCC)

Pengurusan htmcc telah mengadakan program nya sendiri untuk menyambut hari yang sangat besar ertinya kapada penduduk malaysia,Program yang diadakan bertujuan untuk memberi erti pengurbanan kapada ahli,Kesepakatan didalam satu2 program merupakan kesinabungan dari mereka yang terdahulu untuk memerdekakan negara,tanpa kerjasama dan pengurbanan serta kesepakatan, kemerdekaan negara payah untuk perolehi.


SELAMAT MENYAMBUTAN HARI KEMERDEKAAN YANG KE-57



Monday, 25 August 2014

htmcc/motocross challenge 2014


Litar tasik kenyir memang tak payah diperkenalkan lagi kerana litar ini telah memasuki pusingan kelapan dalam penganjuran motorcross.Sejak beberapa lama dahulu dan mungkin untuk selama2nya, litar ini telah menarik ramai rider2 samada dari dalam negara atau pun dari luar negara.Litar yang terletak disungai gawi iaitu pintu masuk utama ketasik kenyir yang sangat dikenali didunia dan mungkin juga sangat dikenali diplanet lain,huhuhu...

Perkara yang sangat menarik tentang nama sungai gawi ialah GAWI.Apa itu gawi??Mungkin ramai yang tak tau apakah yang ada disebalik nama GAWI.GAWI tanpa melihat mana2 kamus telah diberi maksud KETEGUHAN KAPADA YANG MAHA ESA,yang memberi maksud penduduk sungai gawi mempunyai keteguhan keimanan,keteguhan dalam hidup,keteguhan dalam membuat keputusan,keteguhan dalam adat budaya dan keteguhan dalam cara hidup seharian.

Cerita kat atas tu merupakan cerita yang telah pun berlaku disungai gawi sejak lama dahulu,mungkin 100 tahun yang lalu atau mungkin sejak terengganu menerima islam pada tahun 1298 masihi yg lalu.Sungai Gawi yang dahulu bukan lah sungai gawi yang sekarang kerana sungai gawi yang sekarang dipenuhi dengan manusia yang dah tak macam dulu,Manusia yang dah tak mesra manusia,Walau macam mana pun Keteguhan sungai gawi terserlah dengan terbinanya dame side yang dibina untuk menahan limpahan air setelah terbina nya empangan kenyir dikampung Jenagor dan itu lah satu2 nya yang paling teguh kalau nak diertikan dengan perkataan GAWI,


Kalau Litar tasik kenyir menganjurkan race motocross admin biasa nya akan melalut menceritakan kehebatan tasik kenyir yang dibina khusus untuk penjanaan letrik.Admin ada kenangan yang sangat mengimbau ditasik kenyir.Dulu dulu dulu dulu dulu dulu dulu dulu dulu,ditasik kenyir ini lah admin mendengar kekalahan saddam husain yang berperang dengan Amerika Syarikat,Ditasik ini lah juga Admin mendapat berita kematian penyanyi Sudirman Haji Arshad.Ditasik kenyir jugak admin dihambat harimau dihambat gajah dan melihat ikan sebesar kereta mini Mr Bean,Ditasik kenyir ini lah jugak admin di tekel oleh tuan puteri yang jadi penghuni tetap kat situ,ditasik kenyir ini juga admin duduk2 dan berbual dengan hantu(naik seriau bulu tengkuk weh!!!)Ditasik kenyir ini lah juga Admin menyabung nyawa kerana terkandas sebab2 ingin meneruskan hidup.Ho ho ho ho dah sampai kapada bercerita hal peribadi pulok doh,Stop setakat tu.hehehe...
 cubcross moto 2

Pada 23 dan 24 hb ogos 2014 yang baru lalu, litar tasik kenyir telah mengadakan satu lagi kejohanan motocross yang dianjurkan oleh airbone motor dengan kerjasama ketengah,Kejohanan ini merupakan kejohanan kali ke-8 dan telah menarik minat beberapa rider2 dari luar negara dan rider2 dalam negara sendiri.Seramai lebih dari 200 orang rider telah mengambil bahagian didalam kejohanan ini dalam berbagai katagori yang diadakan..
Acara yang dipertandingkan ialah:
1) Motocross expert
2) Motocross novice
3) CKD
4) Cubcross open
5) moto junior
6) Endurance veteran
7) CKD Endurance
8) Endurance Open..
9) MX Veteren
10) Expert International
Rider htmcc yang mengambil bahagian ialah,
1) Ahmad Kamarul Munir
2) Ahmad Kamarul Harith..
3) Khairul Haki..

Acara yang disertai oleh rider Htmcc ialah..
1) CKD..
a) Kamarul Munir
b) Kamarul Harith

2) Cubcross Open
a) Kamarul Munir
b) Kamarul Harith..
c) Khairul Haki
Keputusan untuk rider2 htmcc ialah..
CUBCROSS OPEN
1) Kamarul Munir tempat ke-3
2) Kamarul Harith---- Gagal top ten
3) Khairul Haki --------Gagal top ten
CKD..
1) Kamarul Munir >>>> tempat ke-4
2) Kamarul Harith>>>> tempat ke-6
Keputusan Penuh dalam katagori Cubcross open dan CKD..
CUBCROSS..
1) Muhammad Ruhaimi bin Che Lah
2) Mohamad Khuzaini bin Mahmud
3) Ahmad Kamarul Munir bin Abdul Rashid
4) Muhamad Hafiiz bin Zulkifli
5) Muhamad Haqqi bin zulkifly
6) Ismadi bin Isa
7) Mohamad Zaharul
8) Mohamad Amirul Syafiq..
9) Mohd Zulkifli bin Abdul Mutalib
10)Mohd Aiman bin Ramli
CKD..
1) Mohd Khuzaini bin Mahmud
2) Mohd Ajmal bin Kamarudin
3) Mohd Khairi Zakaria..
4) Ahmad Kamarul Munir bin Abdul Rashid
5) Mohd Zulkifli bin Abdul Mutalib
6) Ahmad Kamarul Harith Bin Abdul Rashid..
7) Mohd Fazil
8) Mohd Ridza Endut..
9) Ku Rodzi bin Ku Ismail..
10) Muhamad Zulfikri Rahim..


Pujian sepatutnya diberikan kapada,Mr Najmi dan Puan Mariah.... Sekian




Sunday, 13 July 2014

htmcc/kembara ramadan

Pada 11hb.julai 2014 Yang baru lalu htmcc telah menbuat suatu program Berbuka puasa di matau 8,dimana matau lapan tempat Yang menjadi kebiasaan rider2 htmcc Bermain motor dan Beriadah.

Seramai 8 org rider telah mengambil bahagian,bertolak pada pukul 6.40 petang dengan membawa juadah untuk berbuka puasa pada ketinggian 2800 kaki,Iaitu di matau 8..

Setelah berbuka dan bersolat maghrib,semua bertolak balik pada pukul 8.15 mlm dan sampai pada pukul 9.00 malam,sekian...











Sunday, 6 July 2014

htmcc/matau 8

Pada 28hb.jun 2014 yang baru lalu,pasukan htmcc telah membuat satu xtvt riadah bermotosikal kekawasan pembalakan yang telah ditinggalkan iaitu kawasan Matau 8,Kawasan matau 8 terletak pada ketinggian 2800 kaki dari aras laut,Mempunyai laluan yang curam serta cerun dikiri kanan laluan.Mesti mempunyai kemahiran dan kecekalan untuk melalui laluan yang seperti ini,Laluan ini telah menjadi kebiasaan kapada rider2 dari team htmcc tapi pada kali ini,laluan ini telah mendapat sambutan yang agak ramai dari rider2 htmcc iaitu 18 orang peserta.Tujuan xtvt pada kali ini ialah untuk mencabar bukit di Matau 8 dan berkelah disungai kenyir...
Bertolak pukul 10.00 pagi dan sampai ke matau 8 pada pukul 11.00 pagi.Disini,dimatau 8 rider2 menunjukan aksi masing2 dalam penungangan moto pada kecerunan 40 darjah dengan laluan sejauh 400 meter.Semua rider telah mencuba dengan sedaya upaya tapi ramai yang gagal untuk mendaki..


Setelah mencuba dan bermain selama 1jam dengan macam2 aksi yg ditunjukan,pasukan htmcc telah bertolak ketasik kenyir iaitu ke sungai kenyir untuk berkelah dan memancing..


Pada pukul 3.30 petang semua ahli rombongan bertolak balik dengan semangat untuk kembali lagi mencabar laluan matau 8 dan kawasan sekitar nya terutama puncak yg paling tinggi iaitu gunung Gajah trom (1207 meter),Sekian
 Bertanda merah ialah puncak gunung gajah terom yg tinggi nya 1207 meter dari paras laut,puncak ini lah yg hendak ditawan oleh rider2  htmcc dgn bermotor









Thursday, 3 July 2014

htmcc/majlis kesyukuran

Majlis ini diadakan pada 27hb.jun 2014 kerana meraikan petugas2 crew htmcc yg telah menjayakan pekan budaya yg diadakan dikuala berang pada 13hb jun hingga 21hb jun 2014.Disamping itu majlis kesyukuran ini juga diadakan kerana menyambut hari lahir beberapa orang rider2 dari team htmcc..
Seramai lebih kurang 60 orang telah hadir dalam majlis yang juga dihadiri oleh semua ajk htmcc dan ajk jkk kampung bukit gemuroh.Majlis bermula pukul 9.00 malam dan berakhir pada pukul 11.malam..sekian..,





Friday, 27 June 2014

htmcc/happy birthday

Rider yg paling cermelang dlm htmcc ialah Ahmad Kamarul Munir Rashid,Baru2 ini telah menyambut hari jadinya yg entah keberapa,Dalam program tu Pengerusi htmcc dan ahli jawatan kuasanya telah hadir untuk meraikan majlis tersebut,.Makan mee dan kerat kek jer serta nyanyi sikit2,Admin dok nyanyi sbb ajk htmcc nyanyi kuat sangat,jadi untuk meredakan keadaan admin hanya dia diri jer,malas nok campur,admin cuma makan jer,senang gitu,

Harap tahun ni banyak kejayaan yg akan dicapai oleh rider2 htmcc,insyallah,sekian....tgk gambar kat bawah deh>>>>