HTMCC

HULU TERENGGANU MOTORCROSCUBCROSS CLUB (HTMCC) was established officially on April 7, by, Malaysian Sports Commissioner with registration no: 4...443/2011. The objective of establishing this club is to produce positive characteristics of human capital in terms of mental, psychologically resilient and disciplined. In addition, it also aims to address and reduce social problems among local youth.

Wednesday, 22 October 2014

litar kemaman


 LITAR MAK NIK

Kemaman terletak dihujung negeri terengganu,kemaman merupakan sebuah daerah didalam negeri terengganu,Pusat pentadbiran daerah kemaman ialah bandar cukai,Selain bandar cukai, kemaman juga mempunyai beberapa buah bandar seperti Sri Bandi,kemasek kerteh dan beberapa bandar kecil dan pekan.Yang paling menonjol apabila disebut kemaman ialah bandar minyak nya iaitu kertih.Kemaman merupakan tempat pendaratan minyak yang terbesar di semenanjung Malaysia,Kemaman juga mempunyai penduduk nya yang kaya raya akibat dari terdapat nya kilang memperoses minyak.Boleh dikatakan penduduk kemaman merupakan penduduk yang paling kaya di Malaysia,Mempunyai pendapatan yang sangat tinggi berbanding dengan daerah lain di Terengganu.Kalau penduduk hulu terengganu atau daerah lain pergi ke kemaman,maka kena diperli oleh penduduk kemaman kerana miskin nya penduduk daerah lain,

Nama2 besar apabila disebut kemaman ialah teluk kalong,Geliga,mak chili,ibok dan beberapa nama tempat lain
LITAR MAK NIK PANDANGAN DARI TEMPAT TINGGI

Diceritakan kemaman mendapat nama hasil dari nama seekor binatang ia-itu kera dan dari satu jenis tumbuhan ulaman yang bernama maman,Diceritakan dizaman dahulu kala ada satu puak telah singgah dikuala sebuah sungai ia-itu sungai kemaman sekarang.Puak2 tersebut mendapati ada sejenis kera yang ekornya serupa dengan pokok maman,Mereka bersepakat menamakan tempat itu sebagai keramaman,Lama kelamaan sebutan keramaman telah bertukar kapada kemaman.Dari situ lah kemaman mendapat namanya

Selain dari bandar2 nya yang besar dan sibuk kemaman juga mempunyai tempat2 yang menarik untuk dikunjungi,tempat2 yang menarik itu ialah KUALA KEMAMAN,PANTAI KEMASIK,MINI ZOO KEMAMAN,TEMPAT MELIHAT KLIP2 DI KAMPUNG YAK YAH,dan salah satu tempat yg menarik itu ialah pantai teluk mak nik..
 CREW2 DAN MEKANIK HTMCC

PANTAI TELUK MAK NIK
Pantai teluk mak nik terletak di kemaman terengganu,Pantai teluk mak nik hanya 5 km sahaja dari bandar Cukai,Pantai teluk mak nik mempunyai pantai yang cantik dan sangat sesuai untuk beriadah kapada penduduk yang tinggal berhampiran Cukai dan kawasan sekitar nya.Diceritakan pantai mak nik mendapat nama sejak zaman Wan Empok dan Wan Malini,dizaman itu dikatakan mempunyai teknologi yang sangat tinggi,Untuk bergerak dari satu tempat dan ketempat yang lain tidak menjadi sukar,dikatakan dizaman wan empok dan wan malini teknologi nya mengatasi teknologi yang ada sekarang dan dikatakan juga dimasa itu teknologi EMP telah pun digunakan.Dizaman itu semua penduduk telah pun memanipulasikan cahaya untuk bergerak.(klu dok caya cerita amber ni sila rujuk kapada cerita wan empok wan malini)

Pada zaman tersebut ada sekeluarga bangsawan yang mendiami disekitar geliga,Keluarga tersebut sangat terkenal dan kaya raya.Semua nama ahli keluarga tersebut bermula dengan Nik terutama anak bangsawan tersebut.Dari anak yang sulung sehingga kapada anak yang bongsu.Permainan dimasa tersebut bukan lah seperti permainan dimasa sekarang,dikatakan teknologi komputer benda yang ketinggalan zaman dimasa itu,Race motor benda yang ek eleh jer.Dizaman tersebut buruan harta benda sudah tak menjadi rebutan,Orang ramai tak pandang peralatan yang maju,mungkin kerana terlalu maju membuat kan orang dah tak hirau perkara2 yang macam tu lagi.

Rebutan utama dizaman itu ialah taman yang indah,tempat yang menarik seperti pantai dan air terjun.Nak terjadi cerita pantai mak nik mendapat nama memang bersusur galur dari rebutan dimasa itu iaitu tempat yang indah.Pada suatu hari anak2 kapada keluarga bangsawan telah ketepi pantai dan terlihatlah keadaan teluk yang berpantai yang sangat indah menyebabkan mereka menamakan kawasan tersebut sebagai tempat mereka.Dimasa itu juga hurmat kapada orang tua sangat dititik berat,jadi untuk menghurmati orang tua mereka langsung pantai mak nik diberi nama sebagai pantai mak nik iaitu pantai emak kapada anak2 NIK.Begitu lah cerita asal usul pantai mak nik mendapat nama......


Walau mcm mana pun kita kena kembali ke masa sekarang kerana sehebat mana pun teknologi dizaman lampau ia nya telah menjadi sejarah,Dimasa sekarang pantai mak nik dan kawasan sekitarnya mempunyai banyak kegiatan yang dijalankan,terutama yang berkaitan dengan hidup,ada yang berniaga,ada yang berbudaya,ada yang belajar dan ada yg rilek2 tak ada kerja.Tumpuan utama blog ini ialah yang berkaitan dgn sukan,Sukan yg menjadi tumpuan pada blog ini ialah race motor,Dan race motor salah satu dari kegiatan di pantai Mak nik yang popular itu.....Ok BEREH...
BOS HTMCC EN ZULKIFLI ISMAIL

Pada 18 dan 19 haribulan oktober 2014 yang lalu pantai teluk mak nik telah menganjurkan race motor lasak iaitu kemaman international motocross,Acara ini telah dijalankan pada setiap tahun dan merupakan salah satu acara yang paling popular di Malaysia.Acara ini telah di bos kan oleh En aziz Arifin seorang yang sangat bekerjaya dan kaya.Acara ini telah dilangsungkan selama 2 hari dan telah disertai oleh rider2 dari dalam dan luar negeri.Tidak ketinggalan rider2 dari team HTMCC.
 Dari kiri.kamarul munir,kamarul firdaus,kamarul harith

Banyak katagori yang dipertandingkan yang melibatkan motocross dan Cubcross.Hanya 3 acara telah disertai oleh rider2 dari team HTMCC.
1) Cubcross Open..
2) CubcrossTertutup Terengganu..
3) CKD
KAMARUL HARITH

Acara cubcross open dan cubcross tertutup terengganu hanya dijalankan satu race sahaja,Semua acara dilangsungkan pada 18-10-2014.Acara CKD dilangsungkan 2 pusingan iaitu moto 1 dan moto 2.Acara CKD diadakan pada hari pertama dan hari ke-2 sebagai final,Dalam acara ini dikira dengan kiraan mata.
KAMARUL MUNIR

Rider2 HTMCC yang mengambil bahagian ialah.
1) Kamarul Firdaus..
2) Kamarul Munir..
3) Kamarul Harith

Acara yang disertai oleh rider2 HTMCC ialah.
1) Cubcross open.
a) Kamarul Firdaus.
b) Kamarul Munir
c) Kamarul Harith
KAMARUL FIRDAUS (berpayung)

2) Cubcross tertutup terengganu.
a) Kamarul Firdaus
b) Kamarul Munir
c) Kamarul Harith

3) CKD..
a) Kamarul Munir.
b) KamarulHarith
CHECK FLAG CUBCROSS OPEN

Kemenangan:
1)Cubcross open
a) Kamarul Munir >>>>>>>>tempat pertama.
b) Kamarul Harith>>>>>>>> tempat ke-5
c) Kamarul Firdaus gagal top ten

2) Cubcross tertutup terengganu.
a) Kamarul Munir >>>>>>>>>tempat pertama
b) Kamarul Harith>>>>>>>>> tempat ke-3
c) Kamarul Firdaus>>>>>>>> tempat ke-9
KAMARUL FIRDAUS

 3) CKD.
a) Kamarul Munir >>>>>>>>>>>>>>>tempat ke-5
b) Kamarul Harith >>>>>>>>>>>>>>>gagal top ten
KAMARUL HARITH

Analisa:
Dalam acara Cubcross rider2 HTMCC telah mendapat tempat yang baik,cuma kamarul firdaus mendapat tempat yang agak tercorot mungkin kerana penyrtaan pertama nya dan telah mengalami kerosakan jentera yang serius.Kamarul Munir telah mencapai target nya dengan mengekalkan kemenangan nya dgn lebih bergaya kerana tiada cabaran oleh rider2 lain,Kamarul Harith dalam keadaan yang agak tertekan kerana sentiasa dlm kesukaran akibat dari tekanan dari rider2 lain,Dalam acara CKD kamarul munir kurang berjaya disebabkan oleh jentera nya yang rosak teruk.(konon2nya,hahaha)
KAMARUL MUNIR

Kesimpualn nya ialah litar mak nik telah berjaya menganjurkan event ini dgn baik dgn hanya terdapat sedikit kecacatan dlm penganjuran nya dan tidak memberi bekas apa2 kapada peserta yang mengambil bahagian dan diharap litar mak nik dapat membuat dgn lebih bagus pada masa yang akan datang,SEKIAN
PODIUM CUBCROSS TERTUTUP TERENGGANU
KAMARUL MUNIR DGN TROFI KEMENANGAN
RIDER2 HTMCC DENGAN HADIAH KEMENANGAN
JENTERA YANG ROSAK
ADA TEROWONG YG JELAS

Friday, 3 October 2014

htmcc/Litar jerangau sungai

Jerangau sungai nama sebuah kampung yang terletak di-Dungun terengganu,Kampung jerangau sungai terletak ditepi sungai dungun,Pada tahun 50an hingga tahun 80an kampung jerangau sungai merupakan tempat pesinggahan motor sungai yang berulang alik antara kampung dihulu sungai dungun seperti kampung pasir Raja ke kuala dungun.Masa yang diambil untuk memudiki sungai dungun dari kuala dungun hingga ke Kampung pasir raja ialah dua hari,Dengan sebab itu lah kampung jerangau sungai sangat penting dalam sistem perhubungan sungai dimasa itu..Penduduk dihulu sungai dungun biasa nya akan bermalam dikampung jerangau sungai sebelum meneruskan perjalanan keesukan hari nya.Dimasa itu perhubungan sungai dengan bermotor sungai sangat penting,sepenting jalan raya seperti sekarang.Pada masa sekarang kampung jerangau sungai tidak menjadi penting lagi setelah terbina nya lebuh raya jerangau- Jabur.Kampung jerangau sungai mempunyai sebuah balai polis yang besar yang baru siap dibina pada tahun 2013 yang lalu,Boleh dikatakan kampung jerangau sungai merupakan sebuah pekan kecik yang mempunyai beberapa buah kedai untuk keperluan setempat>>>>>> rasa cukup setakat itu intro untuk event motocross 03-10-2014...(klu nok cerita byk lg neh sbb penulis sgt kreatif untuk loyar buruk dlm blog,hahahaha)

Pada 3-10-2014 litar jerangau sungai telah menganjurkan satu event moto yang mempunyai beberapa katagori..
1) Katagori Cubcross open
2) Klasik open
3) Motocross Open

Seperti biasa rider2 htmcc yang mengambil bahagian ialah.
1) Kamarul Munir..
2) Kamarul Harith
Hanya  katagori Cubcross disertai oleh rider2 htmcc

Kedudukan rider2 Htmcc setelah habis perlumbaan ialah..
1) Kamarul Munir ditempat Pertama
2) Kamarul Harith di tempat ke-3...
Kalau ikut nak tulis memang banyak tapi malas,terutama nya tentang sikap penganjur yang tak sporting,Penganjur yang tak memunyai semangat kesukanan tetapi kalau tulis pun akan memburukan keadaan je,Jadi biarlah sikap sesetengah penganjur ditinggalkan dengan sikap nya,sekian terima kasih,Wassalam....

Sunday, 7 September 2014

htmcc/bukit rimau

 bukit rimau

Bukit rimau merupakan satu kawasan pembalakan lama,Kawasan ini telah dibuka lebih dari 40 tahun yang lalu,Bukit rimau telah diberi nama oleh pembalak,Bukit rimau diberi nama hanya untuk memudahkan pembalak menanda satu2 kawasan,bagi memudahkan kerja2 pembalakan,Bukit rimau tak ada kena mengena dengan harimau.
 Gunung Kacang

Laluan ditepi tasik kenyir terpaksa diambil untuk kebukit rimau yang jauh nya lebih kurang 25km mengikut likuan jalan.Diperjalanan banyak anak2 sungai yang sangat jernih air nya,Selain itu perjalanan diberikan dengan keindahan tasik kenyir yg jauh mejunam didasar.Dari bukit rimau juga ternampak dengan jelas gunung kacang iaitu gunung yang menjadi sempadan antara kelantan dan terengganu,Pemandangan dibukit rimau sangat menakjubkan dengan suhu 19 darjah celcius
 Tasik Kenyir dipandang dari Bukit Rimau

Sejarah ringkas bukit rimau:
Diceritakan bukit rimau kawasan yang sangat keras,disini telah terjadi beberapa kemalangan maut yang melibatkan pembalak,Dikatakan telah berlaku sekurang2nya 3 kematian dan cedera parah kerana mesin yang digunakan jatuh kedalam cerun bukit yang berkecerunan sehingga 70-80 darjah dan dikatakan juga ada mayat yang tidak dijumpai sehingga sekarang,Ada yang kata kerana kawasan keras atau hutan yg sangat tebal serta cerun yang dalam menyebabkan mayat2 tak dijumpai,...

Dari penelitian penulis memang kawasan bukit rimau sangat keras dengan batu batan serta pokok2 kayu nya yang sangat keras,Kayu cengal,kayu tengkawang,kayu merbau,kayu kuin,kayu minyak beruk dan segala macam jenis kayu keras2 belaka,malah kayu kubung pun keras,mana ada kayu yang lembik macam agar2,tak ada kan, dan sememang nya kawasan bukit rimau mempunyai benda2 yang keras2,huhuhuhu.....

Bukit rimau ini lah yang menjadi target rider2 HTMCC dalam kembara bermotornya...
 
 Tasik yang dijumpai,Hitam air nya,mungkin kesan dari Ilmu hitam,huhuhu

Pada 6hb september 2014 htmcc sekali lagi memenuhi progran nya dengan kembara bermotor.Pada kali ini seramai 26 pesrta telah mengambil bahagian dengan menunggang 25 buah motor yang biasa digunakan untuk program yang semacam ni.
 Aliran ini telah dijumpai pada ketinggian 2500 kaki,Sangat jernih air nya

Bertolak pada pukul 10.00 pagi dengan 25buah motor dan 26 peserta semua nya,Program HTMCC pada kali telah dilepaskan oleh kpn,ketua pemuda negeri iaitu En Johari bin Abu Bakar setelah doa dibacakan oleh pengerusi HTMCC iaitu En Ramlee Ismail...
Ketua pemuda negeri terengganu (kpn) Johari bin Abu Bakar bersama rider2 HTMCC
Bermula dari kampung bukit gemuroh memasuki kampung kemat dan perjalanan yang sebenar nya bermula dari kem rela wilayah timur kerana dari situ lah kembara bukit rimau bermula setelah  habis jalan yang bertar..memasuki hutan yang penuh dengan kedamaian merupakan salah satu yang di impikan oleh ramai pecinta alam tapi yang paling malang rider2 htmcc tak menghirau kan itu semua,Mereka hanya giat memerah minyak masing2 ke maksimun yang mungkin dan akibat nya terjadi lah kerosakan pada motor..
Kerosakan tak dapat dielakan kerana pengunaan jentera yang ektrem

Sekurang2nya 5 buah motor telah mengalami masalah,rantai putus,body patah dan enjin tak hidup,Akibat nya tak ramai yang boleh mencapai puncak,Seluruh perjalanan telah menjadi huru hara akibat dari kerosakan yang dialami Dengan kecekalan dan kerja sama perjalanan balik dapat diteruskan untuk berehat dan makan disungai kenyir, setelah hampir 4 jam berhempas pulas.

Bersiap sedia untuk pemburuan,pemburuan mengunakan batang kail,huhuhu

Makan pukul 3.00 petang dan bertolak balik pada pukul 4.00 petang,Sampai kerumah pukul 5.00 petang Sekian...
Makan disungai kenyir yang tinggi nya 1000 kaki dari paras laut,

Sunday, 31 August 2014

htmcc/hari kebangsaan

Selamat hari kemerdekaan malaysia kali yang ke-57 diucapkan kapada semua  pembaca blog htmcc yang dihurmati dari pengerusi dan ahli jawatan kuasa hulu terengganu motocross & cubcross club (HTMCC)

Pengurusan htmcc telah mengadakan program nya sendiri untuk menyambut hari yang sangat besar ertinya kapada penduduk malaysia,Program yang diadakan bertujuan untuk memberi erti pengurbanan kapada ahli,Kesepakatan didalam satu2 program merupakan kesinabungan dari mereka yang terdahulu untuk memerdekakan negara,tanpa kerjasama dan pengurbanan serta kesepakatan, kemerdekaan negara payah untuk perolehi.


SELAMAT MENYAMBUTAN HARI KEMERDEKAAN YANG KE-57



Monday, 25 August 2014

htmcc/motocross challenge 2014


Litar tasik kenyir memang tak payah diperkenalkan lagi kerana litar ini telah memasuki pusingan kelapan dalam penganjuran motorcross.Sejak beberapa lama dahulu dan mungkin untuk selama2nya, litar ini telah menarik ramai rider2 samada dari dalam negara atau pun dari luar negara.Litar yang terletak disungai gawi iaitu pintu masuk utama ketasik kenyir yang sangat dikenali didunia dan mungkin juga sangat dikenali diplanet lain,huhuhu...

Perkara yang sangat menarik tentang nama sungai gawi ialah GAWI.Apa itu gawi??Mungkin ramai yang tak tau apakah yang ada disebalik nama GAWI.GAWI tanpa melihat mana2 kamus telah diberi maksud KETEGUHAN KAPADA YANG MAHA ESA,yang memberi maksud penduduk sungai gawi mempunyai keteguhan keimanan,keteguhan dalam hidup,keteguhan dalam membuat keputusan,keteguhan dalam adat budaya dan keteguhan dalam cara hidup seharian.

Cerita kat atas tu merupakan cerita yang telah pun berlaku disungai gawi sejak lama dahulu,mungkin 100 tahun yang lalu atau mungkin sejak terengganu menerima islam pada tahun 1298 masihi yg lalu.Sungai Gawi yang dahulu bukan lah sungai gawi yang sekarang kerana sungai gawi yang sekarang dipenuhi dengan manusia yang dah tak macam dulu,Manusia yang dah tak mesra manusia,Walau macam mana pun Keteguhan sungai gawi terserlah dengan terbinanya dame side yang dibina untuk menahan limpahan air setelah terbina nya empangan kenyir dikampung Jenagor dan itu lah satu2 nya yang paling teguh kalau nak diertikan dengan perkataan GAWI,


Kalau Litar tasik kenyir menganjurkan race motocross admin biasa nya akan melalut menceritakan kehebatan tasik kenyir yang dibina khusus untuk penjanaan letrik.Admin ada kenangan yang sangat mengimbau ditasik kenyir.Dulu dulu dulu dulu dulu dulu dulu dulu dulu,ditasik kenyir ini lah admin mendengar kekalahan saddam husain yang berperang dengan Amerika Syarikat,Ditasik ini lah juga Admin mendapat berita kematian penyanyi Sudirman Haji Arshad.Ditasik kenyir jugak admin dihambat harimau dihambat gajah dan melihat ikan sebesar kereta mini Mr Bean,Ditasik kenyir ini lah jugak admin di tekel oleh tuan puteri yang jadi penghuni tetap kat situ,ditasik kenyir ini juga admin duduk2 dan berbual dengan hantu(naik seriau bulu tengkuk weh!!!)Ditasik kenyir ini lah juga Admin menyabung nyawa kerana terkandas sebab2 ingin meneruskan hidup.Ho ho ho ho dah sampai kapada bercerita hal peribadi pulok doh,Stop setakat tu.hehehe...
 cubcross moto 2

Pada 23 dan 24 hb ogos 2014 yang baru lalu, litar tasik kenyir telah mengadakan satu lagi kejohanan motocross yang dianjurkan oleh airbone motor dengan kerjasama ketengah,Kejohanan ini merupakan kejohanan kali ke-8 dan telah menarik minat beberapa rider2 dari luar negara dan rider2 dalam negara sendiri.Seramai lebih dari 200 orang rider telah mengambil bahagian didalam kejohanan ini dalam berbagai katagori yang diadakan..
Acara yang dipertandingkan ialah:
1) Motocross expert
2) Motocross novice
3) CKD
4) Cubcross open
5) moto junior
6) Endurance veteran
7) CKD Endurance
8) Endurance Open..
9) MX Veteren
10) Expert International
Rider htmcc yang mengambil bahagian ialah,
1) Ahmad Kamarul Munir
2) Ahmad Kamarul Harith..
3) Khairul Haki..

Acara yang disertai oleh rider Htmcc ialah..
1) CKD..
a) Kamarul Munir
b) Kamarul Harith

2) Cubcross Open
a) Kamarul Munir
b) Kamarul Harith..
c) Khairul Haki
Keputusan untuk rider2 htmcc ialah..
CUBCROSS OPEN
1) Kamarul Munir tempat ke-3
2) Kamarul Harith---- Gagal top ten
3) Khairul Haki --------Gagal top ten
CKD..
1) Kamarul Munir >>>> tempat ke-4
2) Kamarul Harith>>>> tempat ke-6
Keputusan Penuh dalam katagori Cubcross open dan CKD..
CUBCROSS..
1) Muhammad Ruhaimi bin Che Lah
2) Mohamad Khuzaini bin Mahmud
3) Ahmad Kamarul Munir bin Abdul Rashid
4) Muhamad Hafiiz bin Zulkifli
5) Muhamad Haqqi bin zulkifly
6) Ismadi bin Isa
7) Mohamad Zaharul
8) Mohamad Amirul Syafiq..
9) Mohd Zulkifli bin Abdul Mutalib
10)Mohd Aiman bin Ramli
CKD..
1) Mohd Khuzaini bin Mahmud
2) Mohd Ajmal bin Kamarudin
3) Mohd Khairi Zakaria..
4) Ahmad Kamarul Munir bin Abdul Rashid
5) Mohd Zulkifli bin Abdul Mutalib
6) Ahmad Kamarul Harith Bin Abdul Rashid..
7) Mohd Fazil
8) Mohd Ridza Endut..
9) Ku Rodzi bin Ku Ismail..
10) Muhamad Zulfikri Rahim..


Pujian sepatutnya diberikan kapada,Mr Najmi dan Puan Mariah.... Sekian




Sunday, 13 July 2014

htmcc/kembara ramadan

Pada 11hb.julai 2014 Yang baru lalu htmcc telah menbuat suatu program Berbuka puasa di matau 8,dimana matau lapan tempat Yang menjadi kebiasaan rider2 htmcc Bermain motor dan Beriadah.

Seramai 8 org rider telah mengambil bahagian,bertolak pada pukul 6.40 petang dengan membawa juadah untuk berbuka puasa pada ketinggian 2800 kaki,Iaitu di matau 8..

Setelah berbuka dan bersolat maghrib,semua bertolak balik pada pukul 8.15 mlm dan sampai pada pukul 9.00 malam,sekian...