Friday 26 October 2012

HTMCC/Bakar daging qurban




Hari Raya Aidiladha (bahasa Arab: عيد الأضحى 'Eid Ul-Adha) atau Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia. Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal. Aidiladha disambut pada hari ke-10, 11, 12 dan 13 bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah, semua hari-hari ini dipanggil Hari Tasyrik.Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail a.s. dalam memenuhi perintah Allah SWT.
Htmmcc tidak ketinggalan untuk meraikan hari raya qurban yang disambut pada saban tahun,Htmcc dibawah bos nya telah mengadakan satu majlis meraikan kemenangan rider htmcc dilitar kenyir,Sempena menyambut hari raya qurban satu majlis telah diadakan dipekarangan rumah seorang ahli htmcc..

Sambutan sangat mengalakan dengan ramai antara ahli2 yg dekat telah datang untuk meraikan mejlis tersebut,Majlis yang dimaksudkan ialah majlis membakar daging korban iaitu sendiri bakar dan sendiri makan,hehehehehehe..Gambar-gambar kat bawah...
Bos yg sentiasa  bertungkus lumus
rider2 htmcc
Resepi daging pacak sangat mudah,iaitu daging nya hanya digaul dengan garam kunyit,selepas tu letak je diatas api,agak warna kuning sket dah dikira masak n boleh dimakan,(peringatan:sebenarnya daging ini tak perlu lama atas api sebab ini yang pertama daging ni kena api,huhuhu..)
berebut..

daging bakar/merngkap daging pacak
Antara org kenamaan yg hadir..kekekekekeke....

1 comments: